Techniek

Uniek: De vormvaste romp met verlijmde wrangen en dubbele bodemplaat.

De rompen van de Kolibri’s bestaan uit een laminaat van edelfineer-lagen en 2-componenten kunstharslijmen. Dit geheel is onder hoge druk tot een vormvaste romp geperst.   Het gewicht van deze huid is bij gelijke sterkte ongeveer de helft van polyester. Bij de latere types zoals de 950 en de 1100 is soms in dit laminaat een of meerdere lagen aramide-weefsel (kevlar of twaron) meegeperst. Hierdoor is de puntbelastingsweerstand met de factor 3,5 verhoogd.  De huidschaal heeft als ruggengraat een doorlopende gelamineerde kielbalk aan de binnenzijde. In de romp zijn de wrangen verlijmd, waar vervolgens een vaste dubbele bodemplaat op verlijmd is. De ondergelegen ruimte wordt vooraf met epoxyharsen geconserveerd.

Het interieur
Vervolgens zijn alle interieurschotten in de romp gelijmd met behulp van de epoxy-fillet techniek. In tegenstelling tot de meeste standaard serieschepen vormt het interieur bij de Kolibri een geïntegreerd deel van de constructie. Hierdoor is elke vorm van beweging, torsie of iets dergelijks bij voorbaat uitgesloten.

 

Het inlijmen van de interieurschotten.

 

 

Opbouw en afwerking
Dezelfde principes zijn gevolgd met het plaatsen van dekken, kuip en kajuitopbouw. De kajuitdak delen zijn evenals de romp spantloos in de vorm gelamineerd. Het gehele schip is voorzien van een hoogwaardig tweecomponenten afwerkingsysteem op basis van epoxy- en polyesterharsen

 

 
Onderhoud
Het onderhoud van de Kolibri blijft beperkt tot schoonhouden en eventueel bijwerken van kleine opgelopen schades in het verfsysteem. Afhankelijk van de omstandigheden zal het schip ongeveer eens in de 8 tot 10 jaar om voornamelijk cosmetische redenen overgeschilderd moeten worden. Voor blank gelakt hout gelden uiteraard andere onderhoudsintervallen. De ervaring leert dat het onderwaterschip minimaal 20 jaar mee kan zonder bijzonder onderhoud. Het aanbrengen van anti-fouling is de enige noodzakelijkheid.

IMG_2267

Na een schilderbeurt op de werf weer als nieuw.

 

IMG_2246

Rompschades kunnen door de werf onzichtbaar gerepareerd worden met behulp van de daar aanwezige romp mallen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hout is het oudste materiaal dat in de jachtbouw gebruikt wordt. Aangewend op de kolibri wijze geeft het enkele extra voordelen, terwijl de nadelen van conventionele houtbouw verdwenen zijn. De voordelen ten opzichte van aluminium of kunststof zijn duidelijk;