De Kolibri 560, wie kent hem niet?

De Kolibri 560 werd ontworpen door dhr G.A. Pfeiffer en gebouwd door de Van den Brinken, die hun jachtwerf uiteindelijk naar dit schip noemden.

We kunnen zonder overdrijving stellen dat de Kolibri 560 een begrip in de Nederlandse watersport is. Hele generaties hebben hun eerste zeilervaringen met een Kolibri 560 opgedaan en iedereen heeft wel een familielid, vriend of kennis die een 560 heeft of heeft gehad.

Het is een unieke boot met bijzondere zeileigenschappen. Snel zeilend en wendbaar als een open boot. Maar toch weerbaar en veilig waardoor het grote water niet geschuwd hoeft te worden.

Een test van het blad de waterkampioen uit 1980 en vele andere publicaties laten hierover geen twijfel bestaan (zie publicaties en artikelen).

De 560 heeft een ruime kajuit en een in de praktijk uitgekiend interieur, wat keer op keer zijn waarde heeft bewezen. In dit bootje van bescheiden afmetingen vinden we 4 slaapplaatsen, een kombuisje, toiletvoorziening en een grote provisielade. Daarnaast is er nog een overdaad aan goed bereikbare bergruimte. Was de 560 in de zeventiger jaren vooral een gezinsboot, tegenwoordig hebben vooral ook veel duo-, en solozeilers de Kolibri 560 ontdekt als een ideale reisgenoot.

Door zijn bescheiden formaat en gewicht is de 560 goed trailerbaar achter een normale auto waardoor verre bestemmingen vaak nog eenvoudiger bereikbaar zijn dan met een groter schip.

Velen maakten reizen naar o.a. De Oostzee, Noorwegen, Frankrijk, Griekenland, Italië, Kroatië, Turkije tot Israël aan toe. Doordat de 560 ook in een zeecontainer past zijn er zelfs Kolibries gesignaleerd op de Nederlandse Antillen.

Maar ook zonder trailer en dichter bij huis wordt er driftig genoten tijdens zwerftochten door geheel Nederland. Zoals bijvoorbeeld over de plassen van Friesland en Holland. De Zeeuwse delta, IJsselmeeroversteken en Waddentochten zijn met de 560 een waar genoegen. (Zie voor diverse reisverslagen ook publicaties en artikelen)

De Kolibri 560 is daarnaast ook nog eens een nationale wedstrijdklasse. Er wordt gevaren met een standaardtuig en zonder spinnaker. Er zijn voorjaarskampioenschappen, een Nederlands Kampioenschap in het begin van de zomer en een najaarskampioenschap wat traditioneel gevaren wordt op het Marsdiep tussen Den Helder en Texel. Een meetbrief is niet nodig, voldoen aan de klassenvoorschriften echter wel. Deze zijn te vinden op de site van het KNWV. De eenheid wordt bewaakt en gecontroleerd door de Klassenorganisatie zelf. De Vereniging van Kolibri Zeilers (meer info hierover op de site van de VKZ). Dit alles maakt de 560 tot een laagdrempelige klasse.

De in 1970 opgerichte VKZ (Vereniging van Kolibri Zeilers) geeft nog een extra dimensie aan het Kolibri bezit. De vereniging telt enkele honderden leden en organiseert diverse activiteiten. Buiten de organisatie van de wedstrijden is de organisatie van toerweken op bekende en onbekende Nederlandse wateren, en zelfs langs de kust, een zeer belangrijke activiteit.

Veel kolibrizeilers hebben met dit soort weken de stap naar het grotere water gewaagd. Ook is er een interessant winterprogramma waarin bijvoorbeeld bezoeken aan zeilmakers, de werf, en het evenement door en voor kolibristen waar door diverse leden lezingen over uiteenlopende onderwerpen worden gegeven. Ook geeft de vereniging 7x per jaar het blad KOLIBRIES uit en beheert zij een aantrekkelijke website, www.kolibrizeilers.net.

Technische gegevens
Kolibri 560
Lengte o.a. 5.60 m
Lengte w.l. 5.00 m
Breedte 2.00 m
Diepgang 1.00 m
Diepgang Kielmidzwaard 0.50 – 1.20 m
Ballast 255 kg
Waterverplaatsing zeilklaar 700 kg
Grootzeil 7 m2
Fok 7 m2
Werkfok 5 m2
Stormfok 3 m2
Spinnaker 18 m2
Kruiphoogte gestreken mast ….
Doorvaarthoogte 7.50 m

Het eerste exemplaar van de Kolibri 560 verschijnt in 1964 op de HISWA tentoonstelling. Al snel blijkt dat de werf met de 560 in de roos heeft geschoten. Het is een ruim schip voor haar lengte en zeilt uitstekend.

Het grote succes is mede te danken aan het feit dat het schip zelf afgebouwd kan worden en zo voor velen betaalbaar is. De bouwpakketten gaan tot ver in de jaren zeventig als broodjes over de toonbank. Levertijden van een jaar zijn eerder regel dan uitzondering. Meestal wordt het casco in een half jaar afgebouwd. Uitzonderingen bevestigen de regel. In 2000 wordt nog een Kolibri te water gelaten die in 1975 als bouwpakket is verkocht! foto hiswa 1975

Na de eerste 50 exemplaren wordt het model aangepast. De negatieve spiegel wordt positief gemaakt, de bun voor de buitenboordmotor verdwijnt waardoor de kuip groter wordt. De kajuit wordt 10 cm naar voren verlengd, een schuifluik wordt toegepast en het interieur geperfectioneerd. Veruit de meeste kolibries zijn volgens dit model gemaakt.

Vanaf ongeveer 1978 wordt er nog wat veranderd. De kajuit wordt weer verlengd naar voren en er worden nog wat bouwtechnische wijzigingen doorgevoerd. De laatste 150 stuks worden zo uitgevoerd. Uiteindelijk stokt in 1980 (mede door economische crises) de verkoop nadat er 1000 exemplaren zijn gemaakt. foto van productie van 5 stuks tegelijk

De Kolibri is vanaf 1964 tot en met 1980 gebouwd in hout. In deze tijd werden er 1000 stuks afgeleverd.

Zo’n 95 procent werd als een bouwpakket afgeleverd en door de eigenaar in ongeveer 350 uur afgebouwd.

Na 1980 heeft de werf door vraag naar grotere schepen voornamelijk andere modellen kolibries gebouwd. O.a. de Kolibri 700, 620, 900, de 800, de 660 de 1100 en de 950. De 560 is echter altijd een onderdeel van de werf gebleven in verband met reparaties, renovaties, onderdelenlevering, adviezen etc.

Vanwege het nog steeds unieke karakter van de Kolibri 560 heeft de werf besloten het model opnieuw in productie te nemen. Mede doordat de bouw in hout erg kostbaar geworden is, wordt de 560 nu in kunststof vervaardigt Hierdoor is een onderhoudsarm alternatief voor een 2-hands schip ontstaan. In het voorjaar van 2007 zullen de eerste kunststof kolibries op de markt komen.

 

 

Als model (plug) voor de kunststof 560 is de Kolibri ‘CHAPEAU’ met zeilnr. 670 uit 1975 gebruikt. De boot is een van de weinigen die compleet door de werf zijn afgebouwd. Eind jaren ’90 is deze boot door de werfeigenaar Pim van den Brink teruggekocht en heeft sindsdien, naast enkele toertochten en vakanties, vooral in de wedstrijden meegevaren. Hierin werden diverse kampioenschappen gewonnen.

KlaasWiersma20126170

De kunststof 560 is zoveel mogelijk gelijk gehouden aan de houten versie. De eenheid blijft hierdoor bewaard, zodat onderdelen uitwisselbaar zijn tussen de oudere houten en de nieuwe kunststofmodellen. Ook ontstaat op deze manier de mogelijkheid om van een in slechte staat verkerende 560 de onderdelen zoals beslagen, tuigage, kiel en dergelijke over te zetten op een los aan te schaffen kunststof casco. Er zullen dan slechts enkele kleine aanpassingen nodig zijn. Dit betekent een aanzienlijke besparing.

De kunststof 560 bestaat in principe uit 3 hoofdonderdelen. Een romp, een binnenschaal (die zowel interieur-, als constructieve functie heeft) en een bovendeel. Deze onderdelen worden aan elkaar gelamineerd. Rondom krijgt de boot een stevige stootlijst die een hoop onrustige momenten voorkomt. Doordat het interieur van de nodige houten onderdelen wordt voorzien zal ook de kunststof 560 een gezellige uitstraling hebben.

 

KlaasWiersma20126991_1

Ook de dekinrichting en tuigage zijn identiek aan de houten kolibries. De kiel blijft gelijk en wordt zoals altijd met bouten aan de romp bevestigd. Nieuw is de echter de mogelijkheid om een kielmidzwaard te monteren in plaats van de standaardkiel. De diepgang kan hiermee gevarieerd worden van 50 tot 110 cm. Buiten een zwaardtalie onder het voordek heeft dit voor het interieur geen consequenties. Wel moet er tevens een opklapbaar roer aangeschaft worden om schade hieraan bij grondberoering te voorkomen. De boot is hierdoor met behulp van een daarvoor geschikte trailer zelfstandig te water te laten en weer op het droge te krijgen.

 

 

DSCF0094

DSCF0092

Het interieur van de 560 is gezellig maar bovenal ook heel praktisch. Door vele decennia persoonlijke ervaring met de boot zijn en de daaruit voortvloeiende inzichten in de loop der jaren verwerkt in de boot.Zo is er een goede kookgelegenheid te realiseren, en zelfs een toilet behoort tot de mogelijkheden.Onder de gangboorden is een dubbele laag legvakken gemaakt, waardoor allerlei kleinere zaken snel onder handbereik zijn. Onder de kuipvloer kan een provisie lade geschoven worden. Zodat ook goed voor de inwendige mens kan worden gezorgd.

 

Als motorisering is, zoals bij de houten versie, een 4 pk langstaart buitenboordmotor (liefst een sail uitvoering) afdoende. Deze wordt bevestigd aan de motorplank op de spiegel.

P1000928

P1000917

De ruime kuip van de 560 met een goed beschutting. Het schuifluik is breed en diep zodat men gemakkelijk in en uit de boot kan komen.

Voorin de kajuit zijn 2 patrijspoorten geplaatst die licht lucht en een kenmerkende uitstraling geven.

 

 

Uitvoering en prijzen