Type overzicht

Kolibri 660

De Kolibri 660 is een ruim jacht om overal te varen…
De 660 is de kleinste telg uit de huidige Kolibri-serie. De geringe diepgang wordt mogelijk gemaakt door een optimaal kielontwerp. Hierdo
or is het vaargebied erg uitgebreid. Van Kagerplas tot Waddenzee, van Friese meren tot Zeeuwse stromen. Een ideale all-rounder dus . Het uitgekiende interieur nodigt uit tot langer verblijf. Heerlijke zwerftochten maken met uw eigen 660, of zeilen op het scherpst van de snede in een clubwedstrijd. De 660 is van vele markten thuis
De Kolibri 660 is een logisch vervolg op de succesvolle Kolibri 560. Als u op zoek bent naar een jacht met wat meer ruimte en comfort dan de meeste 22-voeters doet u met de 660 een goede keus. De 660 is een sportief, modern gelijnd jacht met voor zijn lengte een onge‘venaarde hoeveelheid ruimte. Zo is er voldoende plaats voor 4 ruime kooien waarin ook de langere mens een prima slaapplaats vindt. Daarnaast is er ook ruimte voor een vaste kombuis met bergladen en een toilet. Ook aan een tafel is gedacht. Door de zwenkpoot staat hij daar waar u hem nodig heeft. Alle zit- en ligruimtes zijn ruim bemeten en ergonomisch gevormd. Door het hele jacht vindt u veel zeevaste bergruimte in afsluitbare en open vakken. Hierdoor is een langer verblijf aan boord mogelijk.
De 660 is met zijn 7/8 tuigage en forse zeiloppervlak een snelle zeiler. De fraaie in kleur gespoten mast en giek laten ook zien dat van dit jacht wat verwacht mag worden. Het comfort aan dek is optimaal. Een groot schuivend ingangsluik zorgt voor een gemakkelijke instap. Alle zeilfuncties worden vanuit de kuip bediend. De mast staat is makkelijk te strijken. Met een voldoende sterke wagen is de 660 goed te vervoeren op een trailer. De perfect gevormde upside-down kiel geeft u een diepgang van slechts 95 cm. Voor de wedstrijd of groot-waterliefhebbers is er ook een wedstrijdkiel verkrijgbaar met een diepgang van 128 cm.
Technische gegevens:
Lengte o.a.    6.75 m
Lengte w.l.     5.80 m
Breedte    2.30 m
Diepgang standaard    0.95 m
Diepgang wedstrijdkiel    1.35m
Ballast    550 kg
Waterverplaatsing    1100 kg
Grootzeil    14 m2
Fok    9 m2
Kruiphoogte     1.50 m
Doorvaarthoogte    10 m

Meer over de Kolibri 660
Uitgangspunt bij het ontwerp van de kolibri 660 is het gebruiksdoel en het vaargebied waarin het schip de meeste tijd zal zeilen. De optimale afstemming hierop is van groot belang. De 660 zal meestal als ligplaats een plas of b.v. de randmeren hebben. Tijdens de vakantieperiode worden vaak tochten gemaakt op IJsselmeer, Waddenzee, Zeeuwse stromen of b.v. een tocht langs de kust. Het interieur zal dan ook aan de eisen van een langer verblijf aan boord moeten voldoen. De volgende zeileigenschappen zijn gewenst: Comfortabel gedrag in golven, neutraal op het roer bij alle mogelijke zeilvoeringen, gevoelig voor trim om optimaal zeilplezier te leveren en een dusdanige snelheid dat er in (club) wedstrijden een goed figuur geslagen kan worden. Daar de filosofie van het ontwerpburo Van de Stadt design mooi aansluit op de gedachtengang van de Kolibriwerf is de rompvorm en het zeiltechnische gedeelte door dit buro (Cees van Tongeren) ontworpen. Het interieurplan en de constructietekeningen zijn door de werf zelf getekend.
De zeiltechnische aspecten
Rompvorm, diepgang, ballastgewicht en zeilplan hebben een onvermijdelijke samenhang. Samen bepalen ze de zeileigenschappen van het schip. Op de eerste plaats stond een beperkte diepgang met een vaste kiel. Ophaalbare kielvormen zijn vanwege de ruimteverslindende dan wel zeiltechnisch mindere eigenschappen al snel van tafel geveegd. Nu is het verleidelijk om bij dit formaat schepen een brede romp te ontwerpen en daarmee een forse aanvangsstabiliteit te bereiken. Een romp met deze vorm zal zich in zeegang en onder helling echter minder prettig gedragen dan een wat slanker exemplaar. Het roer worden onder helling snel uit het water getild door de brede romp en uit het roer lopen is het gevolg. Dit is de reden dat er voor de 660 een mooie slanke romp is ontworpen. Onder helling blijft het onderwaterschip mooi symetrisch waardoor loefgierigheid wordt voorkomen en het schip een goede koersstabiliteit behoudt. De huidige kielontwerpen kunnen ook bij geringe diepgang een behoorlijke prestatie neerzetten op driftbeperkingsgebied. Ook kan het zwaartepunt door de zogenaamde upside-down vorm zo laag mogelijk gehouden worden. Door het al eerder aangehaalde vaargebied van plassen en meren kan er vanuit worden gegaan dat de windkracht (zeker op zomeravonden) over het algemeen minder zal zijn dan op het ‘grotere’ water. Daarom is voorzien in een fors zeiloppervlak. De trend van goed te bedienen forse grootzeilen en high aspect voorzeilen zien we duidelijk terug in het zeilplan. Er worden geen genua’s gebruikt waardoor het wisselen van voorzeilen beperkt blijft tot het evetueel aanslaan van een stormfok als de omstandigheden daarom vragen. Het grootzeil van 14 m2 is de belangrijkste motor en moet dus goed getrimd kunnen worden. Hiervoor is een 7/8 tuigage, waarbij het voorstag onder de masttop aangrijpt een ideale oplossing. Het wordt hierdoor mogelijk om middels een talie op de achterstag de mastbuiging te beïnvloeden en hierdoor het grootzeil vlakker te trimmen. Toevoeging van neerhouder, cunninghamhole, onderlijkstrekker en eventueel overloop maken het trimfeest voor de liefhebber kompleet. De voor dit zeilplan noodzakelijke hoge mast is desondanks eenvoudig strijkbaar waardoor er geen afhankelijkheid bestaat van staande mast routes. De perfektie van het ontwerp blijkt uit het feit dat het schip ook onder enkel of dubbel rif en zelfs op alleen een dubbel gereefd grootzeil met twee vingers te sturen is.
Het leefgemak aan boord
De gehele 660 is gemaakt op een Noord-europese maatvoering. De voorkooien zijn door het midden gemeten 230 cm lang en bieden dus ook aan lange personen een verantwoorde slaapplaats. De in deze maat schepen vaak hinderlijke maststeun is vermeden middels het toepassen van een dubbele gelamineerde boogspant in de dakconstructie. De schuin aflopende opbouw geeft boven deze voorkooien een enorme ruimte. Een ventilatie-,vluchtluik zorgt ook bij warm weer voor een prettige atmosfeer. Aansluitend op de voorkooien is een kombuis gerealiseerd waarin een combinatie van gasstel en spoelbak. Hieronder 3 lades voor het opbergen van het onvermijdelijke komma-liewant. Het geheel is zo gemaakt dat er zittend vanaf diverse kanten goed aan te werken is. Hiertegenover een toiletje wat verborgen is onder een zitting. De kajuitbanken met 4 ruime zitplaatsen lopen door onder de kuip en vormen hierddor tevens 2 slaapplaatsen van 200 x 60 cm. Onder de kuipvloer is een grote provisielade gemaakt welke op rolgeleiders loopt en op een slinkse wijze door de trede wordt vergrendelt. Het ingangsluik is bewust breed en lang gehouden zodat licht en lucht goed kunnen toetreden. Zoals bij alle Kolibires is ook de 660 volop voorzien van bergruimtes. Goed bereikbare open vakken boven de banken en kooien en meer afgesloten gedeeltes onder voorgenoemde banken en kooien. Ook in de kuip is goed gelet op de ergonomische aspecten. Zithoogte, diepte en breedte tussen de kuipbanken, alle zijn kritisch overwogen. Mogelijkheden om je goed schrap te zetten, een goed uitzicht over de kajuit en tegelijkertijd toch ook de nodige bescherming van de opbouw en de kuipranden geven je aan boord een veilig gevoel. Ook het achterdekje draagt daar zeker aan bij. De perfektie van het ontwerp blijkt uit het feit dat na vele zeilseizoenen van de eigenaars louter positieve reakties vernomen zijn voor zowel zeileigenschappen als leefbaarheid. Het gehele concept maakt de 660 bij uitstek een schip voor de zeiler die weet wat hij wel en niet wil door in het verleden opgedane ervaringen, iemand die verder kijkt dan z’n neus lang is.